FŐVÁROSI TÖRVÉNYSZÉK - AMILYEN A PARANCSNOK, OLYAN A BEOSZTOTT, AVAGY
FEJÉTŐL BŰZLIK A LÁB...
Mint ismeretes, 2012. november
29-én panaszbeadványt nyújtott be szerkesztőnk dr. Fazekas Sándorhoz, a Fővárosi
Törvényszék elnökéhez, amely teljes terjedelmében olvasható a http://krokotanarur.atw.hu/2012/Fazekas.htm internetes
címen.
A panaszbeadvány folytán a panasszal
érintett dr. Bérces Renáta - aki a
pályafutását egykoron különös kíméletlenségéről, illetve kegyetlenségéről
ismert végrehajtó bíróként kezdte - jelentést írt az elnöknek a 2012.
november 22-i tárgyaláson történtekre vonatkozóan.
Közismertnek mondható, hogy az
egyébként szélsőbaloldali - cheguevarista, maoista
- nézetek valló bírónő klasszikus esete annak a kommunista embertípusnak,
akiről a Nobel-díjas Szolzsenyicin azt írta:
"Nincs olyan vastag bőrt igénylő hazugság, amit egy kommunista
szemrebbenés nélkül ki ne mondana, ha azt a mozgalom érdeke vagy az elvtársak
szermélyes boldogulása így kívánja."
(A teljes definíció így hangzik: "A kommunistánál kártékonyabb és veszélyesebb embertípust még nem
produkált a történelem. Cinizmusuk, szemtelenségük, hataloméhségük,
gátlástalanságuk, rombolási hajlamuk, kultúra- és szellemellenességük
elképzelhetetlen minden más, normális, azaz nem kommunista ember számára. A
kommunista nem ismeri a szégyent, az emberi méltóságot, és fogalma sincs arról,
amit a keresztény etika így nevez: lelkiismeret.
A kommunista eltorzult lélek! Egészséges szellemű európai ember nem lehet
kommunista! Nincs olyan vastag bőrt igénylő hazugság, amit egy kommunista
szemrebbenés nélkül ki ne mondana, ha azt a mozgalom érdeke vagy az elvtársak
szermélyes boldogulása így kívánja.")
dr. Bérces
Renáta ennek megfelelően természetesen a jelentésében is vastagon hazudott:
egyszerűen letagadta a történéseket. (Később
volt bőr a pofáján szélsőbaloldali gyűlölettől eltorzult arckifejezéssel
egyenesen szerkesztőnk arcába hazudni egy tárgyaláson, még szemtől szembe is
letagadni mindent!)
Szerkesztőnk a jelentés kiadását
kérte dr. Fazekas Sándortól, aki ezt megtagadta azzal, hogy a jelentés elnöki
iratként lett szerelve, majd utóbb azt találta ki, hogy szerkesztőnk személyes
panaszát ő közérdekű bejelentésként
kezelte, közérdekű bejelentés esetén pedig a bejelentőt csak a bejelentése
elintézésének tényéről, és ügyszámáról kell
tájékoztatni!
(A közismert zsidó vicc szerint erre mondaná Kohn
bácsi, hogy "Ügyes! Határozottan ügyes!")
Szerkesztőnk a jelentés kiadatása
iránt pert indított, amelyben kijelölés folytán a Budapest Környéki Törvényszék
jár el.
Nézzük talán, mivel is védekezik
ellenkérelmében a Fővárosi Törvényszék elnöke:
Mindenek előtt már a megszólítás is magáért beszél:
rámutat arra, hogy miért kell lassan már hetente elmarasztalni a Fővárosi
Törvényszéket boldog-boldogtalannal szemben a tisztességes eljárás
követelményének megsértése miatt.
Vajon miféle munkaerkölcs uralkodik
ott, mennyire igényes az az intézmény önmagával szemben, mennyire tisztel
másokat - akár a bíró kollégákat is! -,
ha kimehet tőlük egy elnöki fejléccel ellátott hivatalos irat, amelyben "járásbíróságnak"
titulálnak egy törvényszéket?!
Vajon ki írta egyáltalán ezt a
tartalmában is kapitális ostobasághalmazt?! És vajon
elolvasta-e egyáltalán bárki ezt a kritikán aluli produkciót, mielőtt aláírta,
és kiadta a kezéből?! (Mert ha legalább elküldés előtt valaki elolvassa tisztességgel - ahogy
ez minimálisan elvárható még egy egyszerű laikus civiltől is! -, ha többet nem
is, de azt azért csak észreveszi, hogy legalábbis a megszólítás valahogy mintha
nem lenne rendjén!)
Egyébként pedig dr. Fazekas Sándor
neve felett ugye azonnal láthatóan másvalaki aláírása szerepel a beadvány
végén. (Rosnerné
dr. Romenda Zsuzsanna írta alá, akinek tudomásunk
szerint van saját elnökhelyettesi fejléce is!)
Az ilyen "igényes" és
"színvonalas" munkavégzés sajnos általánosságban jellemző a Fővárosi
Törvényszékre, ami nem meglepő, hiszen ismeretes a mondás: amilyen a
parancsnok, olyan a beosztott, avagy fejétől bűzlik a láb... (Persze ne legyünk igazságtalan a
kivételekhez sem: ismerünk összesen 4 - azaz négy! - kivételt ez alól a
Fővárosi Törvényszéken a polgári bírók között első fokon.)
De azt sem nehéz kitalálni, hogy az
OBH kirendelt képviselője milyen mélységig tanulmányozta az ügyfele
ellenkérelmet, mielőtt közölte, hogy az abban foglaltakat fenntartja, mást
előadni nem kíván... (Mondjuk ki
őszintén: bele sem olvasott. No de tudjuk: fő az ügyfél iránti feltétel nélküli
bizalom!)
Az elnöki érveléssel csupán két
probléma van, de az meglehetősen nagy:
Az egyik probléma az, hogy az
elnökség hazudik, amikor azt állítja: szerkesztőnk elnöki számon
tájékoztatást kapott. (Nem véletlenül
felejti el közölni az általa hivatkozott "elnöki számot", mert hogy történetesen nem létezik!) Szerkesztőnk azóta
sem kapott semmilyen információt a panaszában foglaltakkal kapcsolatban! (Holott ugye azt még az alperesi elnökség
sem vitatja, hogy legalábbis valamit kapnia kellett volna!)
A másik probléma pedig az, hogy egy beadványt annak tartalma szerint kell értékelni.
Márpedig amikor szerkesztőnk azt sérelmezi a panaszában, hogy a szélsőbaloldali
- cheguevarista, maoista - nézeteiről közismert bírónő
az alperes-elvtársainak lehetővé tette, hogy egy nyílt tárgyaláson
szerkesztőnket gazembernek, nem embernek titulálják, fültől fülig való torok
elvágással fenyegessék és vizespohárral dobálják - miközben őt magát és a pulpitust is leöntik! -, akkor ezt "közérdekű bejelentésként"
kezelni legfeljebb az elmegyógyintézet zárt osztályán lenne lehetséges!
Miután a panasz szerkesztőnk saját sérelmére vonatkozott, így ezt a konkrét
eljárással kapcsolatban tett felperesi panaszként lehetett volna csupán kezelni,
és a bírónő jelentésével együtt kifejezetten az adott per iratanyagához kellett
volna csatolni! (Mert a bírónő
jelentése releváns információt tartalmaz nem csak a kérdéses tárgyalás
vonatkozásában, de a felpereshez való viszonyulása tekintetében is, aminek
komoly jelentősége lett volna a későbbi elfogultsági kifogás elbírálásánál. A
csonkított, torzított jegyzőkönyvekből a kifogást elbíráló másik tanácsnak
semmi rálátása nem volt és nem is lehetett a tényleges állapotokra. Ha ezt a
panaszt és az erre adott hamis jelentést látták volna, egy másodpercig nem
engedték volna tovább eljárni az ügyben dr. Bérces Renátát.)
Most talán nézzük meg azt is a
képbehelyezés végett: miért nem
akarja kiadni a jelentést az alperesi elnökség, illetve dr. Fazekas Sándor:
Mindenek előtt azért, mert tudja, hogy mi áll benne, ugyanakkor
viszont azt is tudja, hogy ténylegesen
mi történt a 2012. november 22-i tárgyaláson. (Miután szerkesztőnk egyrészt becsatolta az Elnök Úrnak a tárgyalásról
készült hang és video felvételeket, másrészt a YouTube-on
egyúttal közkincsé is tette őket. A felvételen láthatók, olvashatók a dr.
Bérces Renáta által készített jegyzőkönyvek, alatta meg hallható, hogy mi a
valóság...)
Innentől nem nehéz kitalálni, mitől
fél az alperesi törvényszék vezetősége, mitől fél dr. Fazekas Sándor. (Mert persze az, hogy a történtek után az
össze-vissza - még nekik is! - hazudozó, csonkított, torz jegyzőkönyveket
készítő dr. Bérces Renátát mondjuk fegyelmi elé
állítsák és két lábbal rúgják ki a bírói testületből, az meg sem fordul fejükben. Valószínűleg nem véletlenül nem:
ugyanis szerkesztőnk ügyét először a kivételek közé tartozó tisztességes dr. Kovaliczky Ágotára szignálták ki, akinek elég volt
meglátnia, hogy kik az alperesek, és azonnal visszaadta az ügyet azzal, hogy
köszöni szépen, ő ebből nem kért, ehhez nem asszisztál, nem segédkezik.
Pontosan tudta ugyanis, hogy mi fog következni, volt már tapasztalata erre
nézve, hiszen a per első rendű alperesét a bírói testület általában
"cégéres gazemberként" emlegeti, ugyanakkor viszont félnek tőle, mint
a tűztől. Ezután nem véletlenül választották ki az egyetlen olyan bírót, akit
alkalmasnak gondoltak a feladatra. Innentől pedig meglehetősen kínos lenne
felelősségre vonniuk azért, mert véghez vitte azt, amire kijelölték: végig
vitte azt a forgatókönyvet, amit valakik "odafent"
előre megírtak a mára sajnos alaposan prostituálódott alperesi intézmény
számára, és amit még ezen a bíróságon sem lett volna hajlandó senki más abban a
formában végig vinni, ahogy dr. Bérces Renáta tette.)
A képbehelyezés után röviden
visszatérünk a kereset jogi alapjaihoz.
Amint azt a NAIH szakemberei is
közölték telefonon adott tájékoztatásukban, szerintük ennek az iratnak a
kiadása akár a Pp-ben foglalt irat betekintési jog
alapján is lehetséges lenne, ha azonban a személyes adatok megismerésére való
jogosultság alapján kérik a kiadását, akkor ebből a szempontból lehet csak
vizsgálni.
Mindenek előtt ki kell emelni: mindenki jogosult minden vele kapcsolatos,
valahol kezelt (pl. tárolt) adatainak megismerésére. (Ez alól legfeljebb időlegesen lehet kivételt tenni, például mondjuk nyomozati
érdekből folyamatban lévő eljárásban, de az eljárás befejezését követően még
ebben az esetben is megismerhetővé kell tenni az érintett számára a vele
kapcsolatba hozható információkat.)
Ezt a törvényi előírást nem lehet
"felülírni" semmilyen alacsonyabb szintű helyi szabályozással,
illetve egyes beadványoknak a tartalmukkal össze nem egyeztethető
átminősítéseivel.
A jelen esetben tehát azt kell eldönteni, hogy az igényelt bírói jelentés
személyes adatnak minősülő információ tartalommal bír-e szerkesztőnkre nézve,
vagy sem, ha ugyanis igen, akkor a kiadását nem lehet megtagadni!
Az alperes ebben a tekintetben
kapitális ostobaságokat beszél: kijelenti, hogy mindössze annyiban hozható
kapcsolatba a bírói jelentés szerkesztőnkkel, hogy szerepel benne a neve.
Egy frászt! A személyes adat
fogalmát nem lehet leszűkítni a személyi
azonosító adatokra.
Személyes adat minden olyan információ, ami egy adott élő személlyel
kapcsolatba hozható, sőt személyes adatnak minősül még az adatból az érintettre
nézve levonható következtetés is!
Nem lehet kérdés, hogy amennyiben valaki panaszt tesz egy
tárgyaláson a sérelmére történtek okán az eljáró bíróval szemben, akkor az
erre adott bírói jelentés teljes egészében, minden mondatában vele kapcsolatos,
hiszen a panaszában foglalt sérelmei valós, vagy valótlan voltára, illetve az
általa a panaszban előadottakra vonatkozik. A bírói jelentés tartalmából pedig - abból, hogy a jelentés szerint egyáltalán igaz-e tényszerűen az, amit a
panaszában ír, vagy sem - egyértelműen
levonható következtetés a szavahihetőségére, a tisztességére, a
pervitele jóhiszeműségére vonatkozóan.
Vagyis szó nincs arról, hogy ez a
bírói jelentés csak annyiban érintené szerkesztőnket, hogy szerepel benne a
neve: teljes egészében - az első betűtől az utolsóig! - vele kapcsolatos, rá, illetve az általa
sérelmezettekre vonatkozik, azaz az első betűtől az utolsóig, részleteiben és a
maga teljességében személyes adatnak minősül szerkesztőnkre vonatkozóan.
Másrészt miután egy nyilvános
tárgyaláson történtekről szól, így még csak az sem merülhet fel, hogy bármiféle
"titkos" információ lehetne benne, azaz hogy netán bárki más jogos
érdekét sérthetné az, hogy szerkesztőnknek -
a panaszosnak - megmutatják.
Így viszont a jelentés kiadását semmilyen törvényes indokkal nem lehet
megtagadni.
(Mint fentebb utaltunk rá: magyarázat persze van az alperesi elnökség
magatartására, épp csak olyan, amit sem leírni, sem hivatalos helyen elmondani
nem lehet...)
Ami az INFO törvényben foglalt jogosultságokat illeti, az alperes
vélhetően nem tudja helyesen értelmezni azt a kitételt, miszerint az érintett tájékoztatást kérhet az személyes adatai
kezeléséről.
Az alperesnek nem ártana talán
elolvasni az "adatkezelés"
definícióját is, azzal közelebb jutna a helyes értelmezéshez.
A helyes értelmezés szerint az érintettnek joga van megtudni, hogy
milyen személyes adatokat tárolnak például vele kapcsolatban, azaz
amennyiben az alperes tárol egy jelentést, amely szerkesztőnk személyével
kapcsolatba hozható tartalommal bír, akkor köteles tájékoztatni legalábbis a
jelentésnek szerkesztőnk személyével kapcsolatba hozható részéről.
Abban igaza van az alperesnek, hogy
egy komplex, nagyobb, több mindenre kiterjedő jelentést teljes egészében nem jogosult megismerni senki azon az alapon, hogy
mondjuk van benne egy mondat rá vonatkozóan is. (Ebben az esetben azt az egy bizonyos
mondatot van csak joga megismerni.)
Szerkesztőnk viszont a jelen
esetben egy olyan bírói jelentést kért
kiadni, ami teljes egészében vele kapcsolatba hozható tartalommal bír,
az általa panaszoltakra vonatkozik. (Hasonló
a helyzet mondjuk egy keresetlevélre adott ellenkérelem esetéhez, amit
természetesen ugyancsak joga van teljes terjedelmében megismerni a keresetet
benyújtó félnek.)
Hozzátesszük: bár abszolút életszerűtlen lenne, ha azonban a bírói jelentés netán
mégis tartalmazna olyan kitételt is, amihez szerkesztőnknek nem lehet köze - aminek a megismerésére nem volna jogosult -,
úgy természetesen az ilyen részlet
kitakarásával kéri a jelentést kiadni: csakis a jelentésnek az általa benyújtott panaszra vonatkozó, vele,
illetve az ügyével kapcsolatba hozható tartalmát kívánja megismerni! (Ahhoz viszont ragaszkodik.)
Végezetül csak megismételjük az
ellenkérelem végén szereplő jogszabályi hivatkozás tekintetében: szerkesztőnk
beadványa nem közérdekű bejelentés volt,
így rá vonatkozóan nem is lehet alkalmazni az alperesi elnökség által
hivatkozott rendelkezéseket. Másrészt ugyancsak megismételjük: sem az ügy
(elnöki) számáról, sem arról, hogy elintézést nyert-e, vagy sem, szerkesztőnk a
mai napig nem kapott semmilyen értesítést, illetve tájékoztatást.
Ez
egyébként nem meglepő: dr. Fazekas Sándor köztudottan nem hajlandó eleget tenni
azon munkaköri kötelezettségének, hogy az igazgatási jogkörben 30 napon belül
elbírálni kötelező kérelmeket, felülvizsgálati indítványokat érdemben
elbírálja: emiatt pár hónapja újabb per indult a Fővárosi Törvényszékkel
szemben a tisztességes eljáráshoz való alapjog sorozatos megsértése okán. dr.
Fazekas Sándor ugyanis több kerületi bíróság elnökségén született vizsgálat
eredményének felülvizsgálatára vonatkozó kérelmet nem hogy 30 napon belül, de a mai napig sem, azaz több év után sem
hajlandó elbírálni!
Hasztalan, neki több, mint
egymilliós havi jövedelemért lehet így hozzáállnia a munkavégzéshez, miközben
emberek sora él stresszben, mert elég egyetlen kis hiba, mulasztás, és
elveszíthetik az 50-100 ezer forint közti éhbérüket.
És persze ahol az elnök így áll a
saját kötelességéhez, ott igazán nem lehet meglepődni, ha a beosztott bírók sem
strapálják magukat, és aztán naponta állapítják meg a kijelölés folytán eljáró
másik törvényszékek a Fővárosi Törvényszék szinte minden egyes polgári ügyben
első fokon eljáró bírójának sorozatos szabálytalanságait.
Ahogy azt egykoron a katonaságnál
mondták az alföldön ízes tájszólással:
"Amillen
a parannok, ollan a
beosztott!"
Vagy ahogy
felénk szokták mondani:
"Fejétől bűzlik a láb!"